Tuesday 1 April 2014

Kelebihan Berpurdah


AHLAN WASAHLAN


Pada malam ini, ana mahu kongsi something dengan antum..Igt tak haritu masa ana kata ana nk keluar 3 hari an? so alhamdulillah, everything berjalan dgn lancar..ana pun banyak perkara baru yg ana pelajari...^^

*now ana nak cerita something hehehe*

 "Wei, deejah. kau outing harini pakai mcm tu? hahah, tak malu ke? at least pakai la cantik sikit. risau aku dibuatnya."
"lahai, salah ke?? aku lagi selesa berpakaian begini. lagipun, berhijab kan mengelakkan diri drpd diperhati oleh kaum adam? ^^"

"elele, ilek ah. aku pakai camni pun takde pun laki dtg nak ngorat aku. and then, skrg kan musim berfesyen. aku taknak la kau tertinggal. kau kan bestie aku."
"ya ALLAH, miaa. kau sanggup ke nak tengok aku berpakaian mcm tu? aku sendiri pun tak berani. kau boleh ckp mcm tu kan..."

"fine, at least tayah ah nak melebih bagai. tutup sana tutup sini. tak panas ke? huhh. pakai purdah pun selekeh -,-"
*deejah sentuh bahu mia*

"mia"
"ape?"
"kau sahabat aku en? until jannah en?"
"hmm. kenapa?"
"then, kalau mcm tu. aku nak jumpa kau di JANNAH nnti. cuma ada benda aku nak bagitau//nasihat kt kau"
"just say it."

"Mia, wahai sahabatku. sayangku, temanku. aku dah tak sanggup tengok kau berpakaian mcm ni. aurattt yaa, sayangg. kau tak tau ke psl aurat? sungguh, aku sedih. mungkin kau tidak mendapat kasih sayang yg secukupnya. mia, kau syg tak diri kau?
"ofc la sayang. knp?"

"sanggup tak nak masuk neraka?"
*mia diam*

"mia, aku minta dari sekarang kau berubah. perlahan2 pun tidak mengapa. aku boleh tolong. dalam apa2 cara pun, aku akan bantu kau utk berubah ke arah kebaikan. tau tak kenapa? sebab aku sayang kau. cuma aku sedih bila sahabat karib aku tidak dpt menjaga maruahnya. mia, apakah kau masih ingat pesanan muallimah? apakah kau masih ingat hadis yg dibaca olehnya?"

"tapi, deejah. kalau aku start pakai, aku takut tidak ikhlas."
"ya rabbi, tak mengapa lah sayang. lama2 pakai nnti insyaAllah mia ikhlas. miaa ingat tak apa muallimah ckp? 'hijab is beautiful, and so is jannah. sexy is hot, and so is hell fire'"

"deejah. apa kata kau , kalau aku nak berubah?"
"alhamdulillah ^_^"
"tapi, wajib ke aku pakai purdah mcm kau?"
"Allahuu, it's sunnah sayang ... but, u might nak start slow2 dulu.. mula2 try pkai tudung ... stoking.. baju tak ketat... sempurnakan aurat yg wajib dahulu, ya!Dan, mulai harini, deejah nak ubah panggilan boleh? guna ana/anti. deejah lagi suka panggilan tu ^^"
"Ya, boleh je. Terima kasih ye deejah. tak pernah ana ade kwn macam anti. sudikah anti membantu saya dlm semua hal agama yg ana lemah? ana ni jahil sangat. tolong ya?"
"InsyaAllah ye anti :) ana akan cuba sedaya upaya. ANA SAYANG ANTI. okay, jom pergi baju baru utk anti. boleh la tukar terus."
"Jom :D

*the end*

okay, so kisah tadi mmg sendiri punya reka, (maaf kalau  bahasa tak betul). sekarang ini, mesej yang niat nak disampaikan ialah kelebihan berpurdah..takde kaitan sgt dgn cite tadi en. but, ini yg ana baca mase ana keluar tiga hari tu. 


*bismillahirrahmanirrahim*

KELEBIHAN BERPURDAH:

1. Allah swt akan tingkatkan NUR pada wajah, 13 kali ganda drpd wajah asli. kecantikan wajah seseorang wanita terletak bila ALLAH swt. beri NUR wajah ini.

2. manfaat di dunia dengan memakai purdah sepenuhnya. di syurga ALLAH swt.beri manfaat 70 kali ganda kecantikan LA'IBAH- ketua bidadari. ini merupakan satu rahmat dan nikmat dri ALLAH SWT.

"Hadhrat Fatimah r.a dapat menjaga auratnya dengan sepenuhnya hingga di akhirat kelak apabila ia hendak melintasi titian sirat, Allah swt memerintahkan semua orang supaya tunduk dan berpaling pandangan mereka dari melihat beliau. beliau sungguh memandang berat pada aurat hingga beliau meninggalkan wasiat; jika beliau meninggal dunia maka kebumikanlah di waktu malam supaya tiada siapa dapat melihat samada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau rendah."

*WALLAHUALAM*

sekian, wassalam ^^

No comments: