Sunday 1 June 2014

Change.



Assalamualaikum wbt.

Pernah tak korang rasa, tetiba ada semangat nak berubah? Berubah ke arah kebaikan. Itu benda biasa. *kot* haha. Well, maybe itu adalah petanda Allah bagi hidayah kat korang.

"wey deejah. apesal ko tetiba jadi baik je nih? haritu kau pakai tudung singkat la, baju ketat la. sekarang pakai baju macam ustazah lak. what happen to you?"
"eh awak nih. salah ke nak tutup aurat leklok?"
"ofc la tak. cuma aq terkejutzz saja. tapi en, kau ni macam bajet baik pulak. pakai purdah la en. wei, tayah la. mcm hipokrit lak aku tengok. masa makan tak pakai pulak?"

"masa makan, aku mmg tanggal. tapi aku makan jejauh en? aku taknak purdah aku busuk. hmm. biarlah awak nak ckp apa pun. niat saya hanya Allah je yang tahu."
"eleh. kau kena ingat eh. diri kau yg dulu. yg suka mengumpat. yg suke usha lelaki. yg suke pkai tudung singkat. yg tak pandai jage ikhtilat. yang BANYAK DOSA."

Astarghfirullahal'azim. 

*air mata mengalir*
"Awak. Awak tak suka ke tengok sahabat awak sendiri berubah ke arah kebaikan? Awak taknak yg terbaik buat kawan awak ke? Ok kalau macam tu. Awak tak layak digelar sahabat saya.

Ya. saya banyak dosa. saya pernah jadi seorang yang amat buruk akhlaknya. yang tak pandai jage aurat,ikhtilat dan semua yang awak cakapkan tadi. But am I doing this right now to impress you? Saya tetibe jadi baik ni untuk awak ke? Hal nawaitu lianti? LA! Nawaitu Lillahi Ta'ala." *senyum* *walks away form her*

he'hem... 

Okay. Dah faham dah cerita tadi? Betapa tabahnya si deejah itu. :') 

Korang pernah tak kena maki apabila berusaha menjadi seorang hamba Allah yang soleh/solehah? Begitu ke perasaan korang? La Tahzan. Senyum sahaja. Nanti si pencaci sedar. Si pencaci sedar yang dia tidak dapat menghancurkan semangat korang. Ba'da dzalik, dia akan berubah. In Shaa Allah . ^_^

Jika korang ada niat untuk berubah,
berubah lillahi ta'ala,
maka berubahlah.
Insaflah.
Bertaubatlah.

Sesungguhnya, Allah menyukai orang yang bertaubat. Inna Allahu Yuhibbul Tawwabiin. 

Segala caci maki,
Buanglah jauh-jauh.
Kerana sesungguhnya,
Apabila antum berubah keranaNya,
Niat antum hanya untuk mendapat keredhaanNya,
Antum tidak akan rasa sedih
dengan cacian mereka. 

لا تبكي. لا تحزن. لا تثبط. إن الله معنا 

Syukran jazilan. Ma'assalamah Wailalliqa'

1 comment:

Unknown said...

insyah-allah..dengan niat yang baik untuk berubah kerana Allah..insyah-allah ,Allah akan mempermudah urusan kita untuk berubah..